مصطفی نیلی‌پور

نوشته‌ها و گفتارهایی در کسوت معلمی

مصطفی نیلی‌پور

نوشته‌ها و گفتارهایی در کسوت معلمی

مصطفی نیلی‌پور
آخرین نظرات

۲۲ مطلب در فروردين ۱۴۰۰ ثبت شده است

آیا فراخوان شده‌ایم که در این ماه فقط روزه‌دار باشیم؟

در این ماه، قرار است اتفاقات مهم و فراوانی برای روزه‌داران رقم بخورد که ذیلا به مواردی از آن اشاره می‌نماییم:

  1. قرار است که در این ماه، با محبوب خود بیشتر انس بگیریم و با او گفتگو کنیم؛ از طریق نمازهای مستحبی و با مناجات‌هایمان و دعاهای فراوان و سجده‌های طولانی.
  2. قرار است در این ماه روابط و پیوند خویشاوندی ما، شکل و صورتی نو و تازه و شاداب پیدا کند تا در دیدار حق، مشمول رحمت واسعه الهی واقع شویم.
  3. قرار است در این ماه با قرآن هم آشتی کنیم هم انس بیشتری با آن داشته ‌باشیم چراکه خواندن قرآن همان سخن گفتن خداوند با ما انسان‌هاست.
  4. قرار است در این ماه تجدیدنظری در روابط و مناسبات انسانی کنیم از طریق تکریم و احترام به بزرگ‌ترها و مهرورزی به کوچک‌ترها.
  5. قرار است با رسیدگی بیشتر به امور یتیمان در این ماه، مرور و تمرینی بر والا بخشی به این قشر آسیب‌پذیر جامعه داشته باشیم.
۰ نظر ۲۵ فروردين ۰۰ ، ۱۶:۳۷
  1. درخواست مقام قرب و قرار گرفتن در زمره مقربین الهی
  2. توفیق قرائت آیات قرآن کریم
  3. درخواست دوری از سخط و خشم الهی
  4. درخواست تیزهوشی و تندذهنی و دوری از سفاهت و سبک مغزی
  5. درخواست اقامه نمودن حق به‌طور توانمندانه
  6. درخواست تنبه و بیدارباش در همه ایام عمر
  7. درخواست چشیدن حلاوت ذکر خدا و اداء شکر الهی
  8. طلب توفیق درک همه خیرات و علاقه‌مندی به احسان و نیکی و هموار شدن در این راه
  9. طلب توفیق عمل بر محور عدل و انصاف
  10. درخواست صبر بر مقدرات الهی
  11. درخواست توفیق در امتحان‌های الهی
  12. درخواست توفیق پاک شدن از آلودگی‌ها و جرائم و مورد مغفرت الهی واقع شدن
  13. طلب توفیق "محبّ اولیاء خدا" واقع شدن و مصاحبت با کریمان و برائت از دشمنان خدا و اشرار
  14. طلب توفیق اطعام روزه‌داران
  15. درخواست توفیق کسب شرح صدر و دریا دلی
  16. طلب توفیق آگاهی از برکات سحر و دریافت آن برکات
  17. درخواست توفیق درک شب قدر
  18. درخواست آسان شدن امور سخت زندگی
  19. درخواست انجام روزه خداپسندانه و رسول پسندانه
  20. طلب توفیق این‌که اصول را فدای فروع نکنیم
  21. طلب توفیق آماده شدن جهت حرکت به سوی دارالقرار و فرودگاه نهایی، یعنی بهشت
  22. درخواست توفیق کسب نورانیت دل و عصمت از گناهان
  23. توفیق هدایت به انجام اعمال صالح و برآورده‌شدن حاجات

منبع: برگرفته شده از دعاهای سی ‌روزه ماه مبارک رمضان

 

تنظیم و تدوین: مصطفی نیلی‌پور

 

۰ نظر ۲۵ فروردين ۰۰ ، ۱۶:۳۴

علاوه ‌بر روزه ماه رمضان به انجام چه کارهایی امر شده‌ایم که سلوک الی‌الله را تکمیل می‌کند؟

  1. استغفار کنید که عامل آزادگی نفس انسان است.
  2. سجده‌های طولانی کنید که وزر و وبال سنگینی گناهان را سبک می‌سازد.
  3. اطعام کنید که عامل نجات از آتش است.
  4. حسن خلق داشته باشید که جواز عبور از صراط است.
  5. به یتیمان اکرام کنید تا مورد مکرمت خدا قرار بگیرید.
  6. صله رحم کنید تا وصل به  رحمت بی‌پایان الهی قرار گیرید.
  7. نمازهای مستحبی بجای آورد که عامل برائت از آتش دوزخ است.
  8. صلوات فراوان بفرستید تا ترازوی عمل شما سنگین شود.
  9. تلاوت قرآن کنید که یک آیه ثواب ختم قرآن دارد.
  10. زیاد دعا کنید که درهای رحمت در این ماه مفتوح و شیاطین در غل‌ و زنجیر اند.
  11. صدقه بدهید و به محرومان رسیدگی کنید.
  12. به بزرگ‌ترها احترام و کوچک‌ترها را مورد تفقد قرار دهید.
  13. از زبان و دیدگانتان مراقبت کنید.
  14. افضل اعمال در این ماه، ورع از محارم الله است.

منبع: برگرفته شده از خطبه شعبانیه.

 

تنظیم و تدوین: مصطفی نیلی‌پور

 

 

۰ نظر ۲۵ فروردين ۰۰ ، ۱۶:۳۱

قال رسوالله(ص):

یا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّهُ قَدْ أَقْبَلَ إِلَيْکُمْ شَهْرُ اللَّهِ شَهْرٌ بِالْبَرَکَةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ

چیدمان سه ماه رجب، شعبان و رمضان در تقدیر الهی، بسیار حساب‌ شده و تنظیم ‌شده می‌باشد، چراکه ماه رجب و شعبان ماه رفت‌وروب و شستشوی جان‌ها و روان های انسان‌هاست که آماده می‌شوند برای تشرف به میهمانی حضرت حق.

ماهی که پیامبر اکرم(ص) فرمودند:

افضل ماه‌ها، افضل روزها و افضل ساعات، در این ماه‌ است چراکه خدای مهربانی شما را به ضیافت خود دعوت فرموده و در این ماه، برای اوقات و لحظات شما برنامه‌هایی تنظیم فرموده‌است.

اساس دین، بر تنظیم روابط است. در این ماه، کلیدی‌ترین و مستحکم‌ترین روابط، در قالب عبادات، تنظیم گردیده است. از جمله عباداتی که مقرر شده روزه رمضان است.

رابطه با خدا، رابطه با خود، رابطه با خلق، رابطه با نبوت، رابطه با ولایت و عاقبت‌بخیری انسان‌ها که در زمینه هر یک و فلسفه و حکمت هر کدام بیاناتی ایراد فرمودند و درصورت تحققِ تنظیم این روابط است که نفس‌هایمان تسبیح، خواب‌هایمان عبادت، دعایمان مستجاب و اعمالمان مقبول است.

۰ نظر ۲۴ فروردين ۰۰ ، ۲۱:۲۵

در مسیر تکاملی سازندگی ما انسان‌ها موانع، پیچ‌ها و گردنه‌های فراوانی وجود دارد. چاه‌ها و چاله‌های گوناگونی پیش روی هر انسانی ممکن است پدیدار شود. در این مسیر رهزن‌های فراوانی وجود دارد. راه رسیدن به قله آسان و راحت و نزدیک نیست. در هر قطعه راه باید با سرعت مناسب و کنترل‌های شایسته و با دقت و با توجه به تابلوهای راهنما حرکت کرد. قطعات جاده زندگی را نمی‌توان بدون بهره‌گیری از تجربیات آزمون پس‌داده‌ها طی کرد.

نمی‌توان فقط "آزمون‌ وخطا" را نقشه راه خود قرار داد و بر آن اساس، زندگی پرمخاطره را گذراند. نمی‌توان راه پر پیچ‌ و خم و پر گردنه و طولانی را تنها طی کرد.

همراهِ شایسته و بَرین می‌خواهد. دستگیری‌ها لازم است. هر کسی را نمی‌توان همراه برد و همراهی هر کسی را در مسیر سعادت، نباید به‌راحتی پذیرفت. نباید بی همرهی خضر این سفر پر دغدغه را طی کرد چراکه ظلمات است و باید از خطر گمراهی ترسید.

۰ نظر ۲۴ فروردين ۰۰ ، ۲۱:۱۸

بسم ‌الله‌ الرّحمن ‌الرّحیم:

1) اعظم آیات قرآنی و اکرم آن‌هاست. امام باقر(ع) و امام صادق(ع)

2) سرفصل همه صحف و کتب آسمانی است. امام باقر(ع)

3) عامل انس با فرشتگان و ملائکة الله و همراهی با آنان است. امام علی(ع)

4) واجد جامع‌ترین اسماء الحسناء الهی است. امام باقر(ع)

5) عامل برکت است. امام علی(ع)

6) عامل تکفیبر گنا‌هان(شوینده گناهان) است.

7) مصونیت بخشی از گناهان می‌باشد.

8) عامل بهره‌مندی از تفضلات الهی است.

9) نشانه ادب ورود به منزل انسان است. امام علی(ع)

10) عامل طهارت بدن است. پیامبر اکرم(ص)

۰ نظر ۲۴ فروردين ۰۰ ، ۲۱:۱۰

در این مقاله سه مسئله روز و مورد نیاز درباره حضرت مهدی(عج) جهت علاقمندان و منتظرین واقعی آن حضرت، مورد بررسی اجمالی قرار می‌گیرد: شرائط ظهور، علائم ظهور، کلیدهای تسریع بخشی ظهور.

 

الف) شرایط ظهور

ظهور کامل حضرت ولی‌ عصر(عج) را ظهور کبری می‌نامند. اینکه ظهور را به‌عنوان ظهور کبری قلمداد می‌کنند بدین خاطر است که آن بزرگوار در حال حاضر در ظهور صغری به سر می‌برند و وظائف امامت را در دوران انتظار، در حد ضرورت و مورد نیاز انجام می دهند؛ یعنی امر نظارت و حضور در جامعه و هدایت فقها و مراجع به عنوان نواب عامه، چرا که او امام قائم است نه امام غائب، و مهم‌ترین مأموریت و مسئولیت الهی ایشان در این دوران، آماده کردن جامعه برای ظهور کامل خویش است.

شرایط ظهور کبری چهار شرط است که به‌طور کامل باید محقق شود تا ظهور رخ دهد و طبیعی است که تا شرایط هر امری به‌طور کامل محقق نشود، مشروط به‌وجود نمی‌آید. این چهار شرط عبارتند از:

۰ نظر ۲۴ فروردين ۰۰ ، ۲۱:۰۱

دوره نوجوانی و جوانی، حساس‌ترین، ارزشمندترین، سرنوشت‌سازترین و تربیت‌پذیرترین دوران زندگی هر انسانی است ولی در عین حال، این دوران می‌تواند آسیب‌پذیرترین مراحل زندگی هر انسان باشد.

  • آیا به‌راستی جوانان عزیز ما تا چه اندازه به حساس‌ترین، ارزشمندترین، سرنوشت‌سازترین و تربیت‌پذیرترین دوران زندگی خود توجه دارند؟
  • آیا همه جوانان ما به آسیب‌پذیرترین دوران زندگی خود، آگاهی مناسب دارند؟

اینجاست که در می‌یابیم که این دوران، مراقبت پذیرترین دوران حیات انسان است و شدیداً محتاج مراقبت، نظارت و تربیت "آگاهانه، عالمانه و عاقلانه" است؛ لذا مساله "خودیابی و خودپایی" در این دوران طلایی، ضروری‌ترین امر نسبت به تمام دوران زندگی انسان است. قبل از این‌که به آفت‌ها و آسیب‌های دوران نوجوانی و جوانی اشاره کنیم، ضرورت دارد به ویژگی‌های جوان تراز جمهوری اسلامی، که  از پختگی و بلوغ در جهات مختلفی برخوردار است، اشاره کنیم که عبارتند از:

۰ نظر ۲۴ فروردين ۰۰ ، ۲۰:۵۴

امام ‌زمان(عج) در توقیع مبارک به نائب خاص خود "محمد بن عثمان" امامان را ولاة امر پروردگار خواندند و در سه محور مطالبی را بیان فرمودند:

الف) توصیف امامان

ایشان امامان(علیهم السلام) را این‌گونه معرفی نمودند:

  1. أَلمَأمُونوُن عَلی سِرِّک: امانت‌داران اسرار الهی
  2. اَلمُستَبشِرُون بِأَمرِک: بشارت دهندگان اوامر الهی
  3. اَلواصِفُونَ لِقُدرَتک: تبیین‌کنندگان قدرت الهی
  4. اَلمُعلِنُونَ لِعظمتک: آشکار کنندگان عظمت الهی
  5. مَعادِنَ کَلِماتک: معادن کلمات الهی
  6. اَرکاناً لِتَوحیدِک وآیاتِک: ارکان توحید و آیات الهی
  7. مقاماتک الّتی لاتَعطیل لَها في کل مکان: تعطیل ناپذیری قدرت ائمه در هر مکان و زمان
  8. یَعرِفُکَ بِها مَن عَرَفَکَ: عرفان الی‌ الله از گذر ائمه(ع) می‌باشد

ب) نقش امامان در هستی

ایشان در یک بیان کوتاه، مسئولیت‌های افاضه شده از جانب پروردگار را چنین بیان نمودند:

  1. اَعضادٌ: بازوان اجرایی خداوند در عرصه‌ی هستی
  2. اَشهادٌ: شاهدان و گواهان حضرت حق
  3. مُناةٌ: میزان‌ها و معیارهای الهی
  4. اَذوادٌ: مدافعان حریم الهی
  5. حَفَظَةٌ: حافظان حریم پروردگار
  6. رُوّادٌ: بازرسان الهی

ج) درخواست ما از پیشگاه الهی در پرتو امامان

ایشان در این فراز به ما آموختند که از امامان که همان ولاة امر پروردگارند چه درخواست کنیم:

  1. أَن تَزیدَني ایماناً وتَثبیتاً: افزایش ایمان و پایداری بر آن
  2. وَاغفِرلَنا ماتَعلَمُ مِنّا وَلانَعلَمُ: طلب مغفرت از آنچه می‌دانیم و آنچه نمی‌دانیم
  3. وَاعصِمنا مِنَ الذُّنوُبِ خَیرَ العِصَم: حفاظتمان کن از انجام گناه که بهترین حافظانی
  4. وَاکفِنا کَوافيَ قُدرَتِکَ: خودت مقدراتمان را کفایت کن
  5. وَامنُن عَلینا بِحسنِ نَظَرِکَ: با نیک نظری بر ما منت‌گذار
  6. وَلاتَکِلنا إِلي غَیرِک: هیچ‌گاه ما را به ‌غیر خودت رها مکن
  7. وَبارِک لَنا فیما کَتَبتَهُ لَنا أَعمارَنا: و آنچه برای مدت عمر مقدر فرمودی به خیر و برکت فرما
  8. وَاَصلِح لَنا خَبیئَةِ أَسرارِنا: اصلاح کن اسرار درونی و پوشیده ما را
  9. وَاعطِنا مِنکَ الأَمان: از جانب خودت اَمانمان بخش
  10.  وَلاتَمنَعنا مِن خَیرِکَ: ما را از خیراتی که تو صلاح می‌دانی محروم نفرما

*****

امام ‌زمان(عج) در بیانی کوتاه، یک اقیانوسِ بی‌بدیل از معرفت‌شناسی امام را به ما هدیه نموده‌اند. بیان جامع و کامل امام‌شناسی از امامی که خود در جریان امور عالم است، سخن از خداشناسی و امام‌شناسی و امت شناسی است. امام‌شناسی تا آنجا اهمیت دارد و حیاتی است که معصوم(ع) فرمودند: "مَن ماتَ وَلَم یَعرِف اِمامَ زَمانِه مَاتَ مَیتَةَ الجاهِلیة، آنکه امام زمانش را نشناسد و بمیرد، همانند کسی است که در زمان جاهلیت مرده ‌است". عدم معرفت نسبت ‌به امام، معادل تفکر و بینش دوران جاهلیت تلقی شده ‌است.

این امام است که دستمان را می‌گیرد و در کوره راه‌ها و گردنه‌های زندگی همراهمان هست تا به کوی سعادت برساندمان.

بشناسیم خدا را آن‌چنان‌که امام ‌زمان(عج) فرمودند: بشناسیم امامان و امام زمان را و بدانیم که از آن بزرگواران چه بخواهیم و با آنان چه بگوییم؟!.

 

منبع: صفحه 225 مفاتیح ‌الجنان

۰ نظر ۲۴ فروردين ۰۰ ، ۲۰:۵۰

 آیا برای بشریت خردشده و نگونسار امروز، جز شناختن و شناساندن ارزش‌های متجلی در حضرت علی(ع) و پیروی از او راهی هست!؟ امروزی که ظلمات الحاد، زمهریر پوچی و هیچی، دوزخ اسراف و تکاثر، سرگردانی و یاوه سرایی جاهلیت مدرن، ارزش‌کشی، اباحه‌گری، خدا فراموشی، دنیادوستی، جهنم فقر و محرومیت، در آن ساری و جاری است، فقط راه و منطق حضرت علی(ع) نجات‌بخش و راه‌گشاست.

 

گوشه‌ای از فضائل و مکارم حضرت علی(ع) که به صورت جریان عظیمی از وجود مقدس ایشان در عرصه این عالم، ظاهر شده و همچون نَمی از یَمِ اقیانوس بی پایان علوی است را به طور فشرده بیان می‌کنیم:

 

1- ابرمردی که دشمنانش به فضیلت‌های او اقرار کرده‌اند و برای آنان امکان منکر شدن مناقب او فراهم نشده است و نتوانسته‌اند فضائل او را پوشیده بدارند و تو به خوبی می‌دانی که بنی‌امیه که بر خاور و باختر جهان، پادشاهی می‌کردند، با تمام مکر و نیرنگ، در خاموش کردن نور درخشان علی(ع) کوشیدند، بر ضد او تشویق‌ها نمودند، بر او عیب ها تراشیدند، بر منبرها علیه او سخن‌ها گفتند، ستایشگران او را نه‌تنها تهدید کردند و به زندان افکندند و کشتند و از هر روایت و حدیثی که متضمن فضیلت او بود و یاد خاطره او را زنده می‌کرد، جلوگیری نمودند، حتی از نام‌گذاری کودکان، به نام علی(ع) سخت جلوگیری می‌کردند و همه این کارها بر عُلو مقام علی(ع) و برتری او ‌افزود؛ همچون مشک و عبیری که هرچند پوشیده دارند، بوی خوش آن، فراگیر و رایحه دل انگیزش، پراکنده می‌شود و چون خورشیدی که با کف دست‌ها و پنجه‌ها نمی‌توان نورش را پنهان کرد، و چون پرتو روز که بر فرض، چشم نابینایی آن را نبیند، چشم‌های بی‌شماری آن را می‌بینند!.

۰ نظر ۲۴ فروردين ۰۰ ، ۱۷:۵۸