مصطفی نیلی‌پور

نوشته‌ها و گفتارهایی در کسوت معلمی

مصطفی نیلی‌پور

نوشته‌ها و گفتارهایی در کسوت معلمی

مصطفی نیلی‌پور
آخرین نظرات

مواظب تابلوهای راهنمای زندگی خود باشیم

سه شنبه, ۲۴ فروردين ۱۴۰۰، ۰۹:۱۸ ب.ظ

در مسیر تکاملی سازندگی ما انسان‌ها موانع، پیچ‌ها و گردنه‌های فراوانی وجود دارد. چاه‌ها و چاله‌های گوناگونی پیش روی هر انسانی ممکن است پدیدار شود. در این مسیر رهزن‌های فراوانی وجود دارد. راه رسیدن به قله آسان و راحت و نزدیک نیست. در هر قطعه راه باید با سرعت مناسب و کنترل‌های شایسته و با دقت و با توجه به تابلوهای راهنما حرکت کرد. قطعات جاده زندگی را نمی‌توان بدون بهره‌گیری از تجربیات آزمون پس‌داده‌ها طی کرد.

نمی‌توان فقط "آزمون‌ وخطا" را نقشه راه خود قرار داد و بر آن اساس، زندگی پرمخاطره را گذراند. نمی‌توان راه پر پیچ‌ و خم و پر گردنه و طولانی را تنها طی کرد.

همراهِ شایسته و بَرین می‌خواهد. دستگیری‌ها لازم است. هر کسی را نمی‌توان همراه برد و همراهی هر کسی را در مسیر سعادت، نباید به‌راحتی پذیرفت. نباید بی همرهی خضر این سفر پر دغدغه را طی کرد چراکه ظلمات است و باید از خطر گمراهی ترسید.

 

در این جاده طولانی، پرحادثه و پرحاشیه باید با حوصله و با تابلوی عقل طی سفر نمود. سرازیری و سربالایی‌های هولناکی در مسیر زندگی سالم وجود دارد.

  • راستی موانع و دست‌اندازهای زندگی سالم و خداپسند را می‌شناسیم؟!
  • آیا به شیب‌های تند و سرازیری‌های خطرناک زندگی خود وقوف و آشنایی کافی داریم؟!
  • تا چه اندازه رهزن های درونِ وجودی و بیرونی که در جاده‌ی زندگیِ حیات‌بخش، سر راهمان وجود دارند را شناخته و مراقبت‌های لازم را اعمال نموده‌ایم؟!

باید قبول کرد که همواره بر سرِ دوراهی‌های جاده زندگی قرار داریم و فقط باید به تابلوهای خدا که متعددند، توجه کرد. این تابلوها شفاف، روشن و فطرت پسندند ولی قدرت انتخاب و حسن انتخاب در طی طریق، مار را به قله می‌رساند. تابلوهای دیگری نیز در جاده زندگی وجود دارند، فریبا و چشمک‌زنِ این تابلوها به ‌ظاهر قشنگ و دلربا هستند ولی پایانشان خسران‌بار است و هزاران انسان با سوء انتخاب خود در این جاده ناسالم قرار گرفته‌اند.

دین، قرآن، پیامبران، صلحا، فرهیختگان، شهدا و دلسوزان، تابلوهایی فراوان به سوی خدا هستند که در مسیر زندگیمان، تابلو به‌دست ایستاده‌اند.

  • آیا حواسمان به این تابلوهای متنوع هست؟
  •  آیا با هوشیاری فِلِش‌های هدایتگر به سوی قلّه زندگی را مورد توجه قرار می‌دهیم؟

در مسیر زندگی، گاهی باید پیاده رفت و زمانی باید سواره حرکت کرد، ولی درهرحال باید توجه داشت که خارستان‌هایی در جاده‌ی زندگی وجود دارند، باید مراقب بود که خارِ در پا نیست، خارِ در دل است و باید که پای در گلستان نهاد و در این رابطه وظیفه اصلی ما معرفت ‌افزایی مدام است که خدای ‌ناکرده در مسیر زندگی، تخم خار نکاریم که خارستان ببار آید.

هر که تخم خار کارد در جهان           هان و هان او را مجو در گلستان

در این اصل حیاتی و مهم باید دقت کرد که در جاده‌ی زندگی، "ما نیامده‌ایم که برویم" بلکه "ما را آورده‌اند و می‌برند" و آن که آورده مرا نیز بَرَد در وطنم، و او در مسیر طولانی زندگی، راه نشان‌های متعددی با تابلوهای گوناگونی سَرِ راهمان قرار داده ‌است که با حسن اختیار و بصیرت و مراقبت کافی و مدد الهی می‌توان همه فراز و نشیب‌ها و سرازیری‌ها و سربالایی‌های جاده زندگی را به‌سلامت طی کرد و به قله سعادت رسید.

در پایان نیز باید توجه داشت که در جاده‌ی زندگی، تا دمِ آخر، نباید دمی غافل بود.

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی