مصطفی نیلی‌پور

نوشته‌ها و گفتارهایی در کسوت معلمی

مصطفی نیلی‌پور

نوشته‌ها و گفتارهایی در کسوت معلمی

مصطفی نیلی‌پور
آخرین نظرات

نگاهی گذرا به حیات عارفانه و شاهدانه علوی

پنجشنبه, ۷ مرداد ۱۴۰۰، ۰۶:۳۲ ق.ظ

آن عده‌ای که به خورشید علوی نزدیک می‌شوند یا طاقت دیدارش را ندارند و یا از وصف آن دلدار عاجزند. تنها چشم بینا و زبان گویا که از جان صاف و قلب پاک تراوش کرده شهودش را آسان و تعریفش را روان می‌سازد و این نیز از مواهب عالیه الهی است به انسان.  (بخشی از نوشتار ذیل)

 

علی(ع) که تجلی عالی ذات اعلای الهی است برتر از آن است که به وصف درآید و برای او شبیه و نظیر ذکر شود.

خورشید وجود او مانع نگرش و ظاهر هستی وی، حجاب باطن اوست. آن موجود علوی و سماوی که در کوتاه مدت زمینی شد، تنها کعبه می‌توانست تجلی وجودش را پذیرا باشد و تنها محراب عبادت مسجد، توان تحمل بار سنگین شهادتش را داشت. هرجا پا می‌نهاد سراج فتح و چراغ ظفر می‌افروخت.

 

آغاز حیاتش، طلوع هدایت و انجام شهادتش، غروب سعادت بود.

هر روز پیش از فجر، طلوع می‌کرد و به فجر، طلوع کردن می‌آموخت.

غروب آفتاب، طلوع مناجات او بود و طلوع آفتاب، طلیعه جهاد او.

دنیا با تمام قامت در مقابل علی(ع) به طنازی و تن نازی ایستاد و علی(ع) با تمام قامت، طَغوای دنیا را با تَبَرِ تقوی شکست.

قبضه شمشیر در کف علی(ع) به خود می‌بالید و احساس غرور می‌کرد و تیغ شمشیر، برق زنان و رقص‌کنان، خود را نماد آن قدرت یگانه دانسته و فخر  می‌کرد.

همه و همه جلوه‌های کامل و کامل‌ترین جلوه‌های انسانی، که مَلَک و فَلَک را به شگفتی نشانده است، مرهون حیات عارفانه و زندگی شاهدانه اوست.

او که جهان در برابر دیدگان جانش، رژه می‌رفتند و بدها سرافکنده می‌شدند و خوبان، سرفراز می‌خرامیدَند. همه را نگار مکتب نرفته او نگاهی نافذ داشت و تا ژرفای حقایق و سویدای وقایع را در مشهد و مرآیِ خود می‌کشاند.

حجاب دنیا و پرده آخرت در برابر چشم حقیقت بین او رنگی نداشت.

چشم خورشید مضیئی و قلب قمر منیر را با نگاهش، روشنی می‌بخشید.

نگاه باطن بینش به ظاهر، فتوی می‌داد و حجاب ظاهر در مقابل چشم نافذ او رونقی نداشت.

باید که نگاهی شاهدانه و عارفانه به حیات آن امام والا داشت و در معرفی بلندای وجود علی(ع) که بیانگر واقعی و مناسبی برای ذیل دامان هستی اوست، باید اقدامی‌جدی داشت. باید به کلمات حکیمانه و متکلمانه علی(ع) و رفتار متعالی و الهی و نیز جلوه های راسخ و استوار او که مشحون از حکمت است توسل جست.

و اگر همه حکیمان در کلام حکیمانه علی(ع)به شگفتی افتاده اند و اگر همه متکلمان در بیان پایدار ترین عقاید و کلام از چشمه آن وجود مبارک بهره می‌جویند، همه و همه رهین آن حیات عارفانه است.

و اگر فقها، علما، سخاوتمندان، شجاع‌مردان و پیشتازان وادی سلوک و شناگران دریای شهود و معلمان اخلاق و... همه و همه در حیرت ویژگی‌های اویند به لحاظ برخورداری آن امام همام از حیات برینِ شاهدانه و عارفانه است.

آن عده‌ای که به خورشید علوی نزدیک می‌شوند یا طاقت دیدارش را ندارند و یا از وصف آن دلدار عاجزند.

تنها چشم بینا و زبان گویا که از جان صاف و قلب پاک تراوش کرده شهودش را آسان و تعریفش را روان می‌سازد و این نیز از مواهب عالیه الهی است به انسان.

رزقنا الله و ایاکم انشاءالله.

 

منبع:  برگرفته از کتاب حیات عارفانه امام علی(ع)، تألیف آیت الله جوادی آملی

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی