مصطفی نیلی‌پور

نوشته‌ها و گفتارهایی در کسوت معلمی

مصطفی نیلی‌پور

نوشته‌ها و گفتارهایی در کسوت معلمی

مصطفی نیلی‌پور
آخرین نظرات

1) اول ذی الحجه:

روز ازدواج ملکوتی حضرت علی(علیه السلام) با حضرت زهرا(سلام الله علیها) تنها دو همسرِ معصوم ِ عالم.

2) هفتم ذی الحجه:

روز شهادت یکی از وارثان غدیر، حضرت امام محمد باقر(علیه السلام) در سال 114 هجری قمری.

3) نهم ذی الحجه:

روز عرفه با آن همه عظمت، روزی که پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) خطبه‌ی غدیری کوتاهی ایراد نمودند.

4) دهم ذی الحجه:

روز حدیث ثقلین(انّی تارکٌ فیکم الثِّقلَین کتاب اللهِ و عترتی ما ان تمسّکتم بهما لن تضلّوا ابداً لن یفترقا حتّی یردا علیّ الحوض)؛

روز عید قربان، روز ایراد خطبه‌ی غدیری کوتاه، در رمی جمره عقبه، توسط پیامبر اکرم.

5) یازدهم ذی الحجه:

روز ایراد خطبه کوتاه غدیری، در مِنی، در مسجد خیف(بیان مجدد حدیث ثقلین).

6) دوازدهم ذی الحجه:

روز بیان خطبه غدیری در آخرین ساعات روز، و روز با خبر شدن پیامبر اکرم از زمان رحلتشان توسط فرشته وحی، روز نزول سوره نصر.

7) سیزدهم ذی الحجه:

روز نزول آیات اول سوره عنکبوت توسط جبرئیل امین و مقدمه سازی برای برنامه غدیر.

8) چهاردهم ذی الحجه:

روز نزول جبرئیل امین در مکه و اعطای لقب اختصاصی "امیرالمؤمنین" از جانب خدای سبحان به حضرت علی. همچنین این فرشته الهی، اولین کسی بود که به امام علی خطاب کرد: السلام علیک یا امیرالمومنین. در ضمن در چنین روزی بود که فدک، توسط پیامبر اسلام به حضرت زهرا اعطا شد(سال هفتم هجری).

9) پانزدهم ذی الحجه:

روز حرکت دسته جمعی صد و بیست هزار نفری حجاج از مکه به سمت سرزمین غدیر، و در همین روز بود که یکی از وارثان غدیر، امام هادی(علیه السلام) ولادت یافت(دویست و دو سال بعد).

10) شانزدهم ذی الحجه:

روز نزول فرشته وحی در چندین نوبت و ابلاغ وصایت حضرت علی از جانب خدای سبحان به پیامبر اکرم(آیات 92 تا 95 حجر).

11) هفدهم ذی الحجه:

روزی که پیامبر اکرم پس از اقامه نماز جماعت در وادی قُدَید، خطبه‌ای پیرامون مودّت و محبّت حضرت علی ایراد و به دوستداران او دعا و به منافقین، نفرین نمودند.

12) هجدهم ذی الحجه:

روز استقرار جمعیت حجاج همراه پیامبردر سرزمین غدیر و اجرای برنامه‌های مقدماتی به دستور پیامبر اکرم و ایراد خطبه جهانی غدیر و نزول چند باره آیه 67 سوره مائده توسط جبرئیل امین:

يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ.

13) نوزدهم ذی الحجه:

روزی که پس از انجام نماز جماعت، مراسم بیعت ادامه یافت. جمعیت حجاج، ابتدا در خیمه پیامبر اکرم و سپس در خیمه حضرت علی با ایشان بیعت می‌نمودند و به حضرت علی خطاب می‌کردند: السلام علیک یا امیرالمومنین.

14) بیستم ذی الحجه:

روز پایانی بیعت با امیرالمومنین که باقیمانده مردان و زنان از جمله عایشه همسر پیامبر با حضرت علی بیعت کردند. لازم به ذکر است که زنان، در ظرف آبی که دست حضرت علی در آن قرار داشت، دست خود را قرار می‌دادند و این‌گونه با ایشان بیعت می‌کردند. در همین روز بود که حارث فهری، یکی از منافقین که تحمل دیدن صحنه غدیر و به خلافت رسیدن حضرت علی را نداشت، از پیامبر اکرم درخواست عذاب از جانب خداوند را نمود که معجزه الهی صورت گرفت و ابرهه‌گونه به هلاکت رسید.

15) بیست و یکم ذی الحجه:

روز توطئه قتل پیامبر اکرم توسط عده‌ای از منافقین، بابت انتصاب امیرالمومنین به خلافت و وصایت و خنثی شدن نقشه آنان به امر الهی، توسط فرشته وحی، جبرئیل امین.

16) بیست و دوم ذی الحجه:

روزی که پیامبر اکرم پس از انجام نماز جماعت، به آن چهارده نفر منافقی که در رابطه با انتصاب امیرالمومنین توطئه‌ها می‌کردند، بزرگوارانه تذکراتی دادند.

17) بیست و سوم ذی الحجه:

در این روز بود که حجاجی که از اقصی نقاط عالم آمده بودند، هر یک راهی دیار و مناطق خود شدند در حالی که مساله جانشینی رسول خدا(ص) برای امت اسلامی آینده ای روشن و امیدوار کننده داشت.

18) بیست و چهارم ذی الحجه:

در این روز، درست یک سال قبل از حماسه غدیر، واقعه مباهله، که خود غدیر دیگری بود، اتفاق افتاد و قرآن، بالاترین فضیلت حضرت علی که معادل بودن جان او با جان پیامبر بود را در آیه 61 سوره آل‌عمران عنوان نمود:

فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ.

همچنین در همین روز، حادثه "سد ابواب" رخ داد که فقط درِ خانه حضرت علی به مسجد النبی باز نگهداشته شد، و نیز در همین روز، خداوند، در چند سال، بابت خاتم بخشی انگشتری حضرت علی در نماز آیه 55 سوره مائده را در شان ایشان نازل فرمود و نیز در همین روز، سوره مبارکه "انسان" در چند سال قبل، در شان اهل بیت(ع) نازل شده بود.

19) بیست و پنجم ذی الحجه:

در این روز، حدیث کساء و آیه‌ی تطهیر(إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا) در شان اهل بیت نازل شد.

 

پینوشت: متن آیات قرآن از  ParsQuran.com 

تهیه و تنظیم: مصطفی نیلی پور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی