مصطفی نیلی‌پور

نوشته‌ها و گفتارهایی در کسوت معلمی

مصطفی نیلی‌پور

نوشته‌ها و گفتارهایی در کسوت معلمی

مصطفی نیلی‌پور
آخرین نظرات

مقدمه‌ای بر غدیر

چهارشنبه, ۶ مرداد ۱۴۰۰، ۰۲:۰۳ ق.ظ

غدیر، نقطه عطفی بر تارک تاریخ اسلام و تشیع است که همواره درخشش خاصی دارد؛ چراکه سرمنشاء تمدن و فرهنگ اصیل اسلامی، یعنی شیعه می‌باشد. قبول یا نُکول این حقیقت اسلامی، سرنوشت فردی، جمعی و خانوادگی مسلمانان را در دنیا و آخرت به سمت سعادت یا شقاوت ابدی رقم می‌زند.

پیام غدیر، حساس‌ترین فراز تاریخی و مهم‌ترین رسالت نبوی است که براساس متن خطبه غدیر، همگان باید مبلغ آن باشند و باید که نسل به نسل، این میراث نبوی به فرزندان و ذریه‌ها منتقل شود.

شناخت و معرفی شخصیت والای حضرت علی(علیه السلام) به عالم و دفاع از همه حقوق آن حضرت، از جمله حق سیاسی و حاکمیت بلامنازع ایشان و امامان برحق، بستری مناسب جهت اجرای اسلام ناب محمدی و درک نظام امامت و مسئله مهدویت و حکومت جهانی حضرت مهدی(عج) است؛ چراکه اگر حضرت علی(ع) مولود غدیر است، حضرت مهدی(عج) موعود غدیر است و در خطبه غدیر، علاوه بر ذکر حضرت ایشان، چگونگی و ویژگی‌های دوران مهدویت توصیف شده است.

از دیرباز، واقعه غدیر به همان اندازه که سبب مسرّت و خوشحالی دوستان و پیروان اهل‌بیت(ع) بوده است، برای دشمنان به‌ویژه منافقین امّت و وهابیّت، ناخوشایند و غیر قابل تحمل بوده است. شناخت صحیح ماجرای غدیر و پاسداشت آن از جنبه عاطفی و معرفتی، و شناساندن پیام‌های غدیر به بشریت، در واقع شناختن و شناساندن همه خوبی‌ها و نیکی‌ها است و همچون ریسمان الهی می‌ماندکه سبب کمال اتّصال ولایت علوی به رسالت نبوی است.

بر اساس رسالتی که در این زمینه احساس شد، با مروری بر خطبه غدیر، این منشور جهانی و جاودانی نبوی، سعی شده است در قالب طرح‌هایی برگرفته از خطبه غدیر، حالت اجرایی و کاربردی نکات برگزیده، ارائه گردد تا در جلسات و مجامعی که امکان خطبه‌خوانی کامل وجود ندارد، بهره مناسب از آن‌ها گرفته شود. به‌عنوان مثال، تحت عنوان: پیام‌های برگرفته از غدیر، غدیر و مهدویت، بیعت غدیریان و ... . همچنین موارد الحاقی که مناسبت داشت، ازجمله: ویژه‌نامه غدیر، نامه‌ای به علی(ع)، اگر غدیر نبود و ... آورده شده است. امید است مجموعه جَلَواتِ غدیری، در حد خود توانسته باشد در جهت تبلیغ و ترویج فرهنگ غدیر، قدمی برداشته باشد.

 

مصطفی نیلی‌پور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی