مصطفی نیلی‌پور

نوشته‌ها و گفتارهایی در کسوت معلمی

مصطفی نیلی‌پور

نوشته‌ها و گفتارهایی در کسوت معلمی

مصطفی نیلی‌پور
آخرین نظرات

برای آنان که دغدغه تربیت فرزندان، این سرمایه‌های ماندگار خود را دارند.

برای آنان که تربیت را قیمتی شدن و قیمتی نمودن فرزندان خویش، می‌دانند.

برای آنان که خانواده و ارکان آن را دستِ‌کم و سهل و آسان نمی‌پندارند.

برای آنان که تربیت را کاری "احساسی‌ ادراکی" دانسته نه صرفاً احساسی، نه کاملاً ادراکی.

برای آنان که زبان تربیت را حکایتِ سوزن و  چاه کندن می‌دانند.

روشن است که برای داشتن زبان ارتباط مؤثر با نسل نوجوان و جوان، در این عصر و زمان، که ویژگی عمده‌ی آن پرتماس‌ترین دوران‌ها است، باید ظرافت‌ها، حساسیت‌ها، مهارت‌های خاص و دانش ویژه‌ای را در امر تربیت نوجوانان و جوانان به‌کار ببریم.

از طرفی دیگر، باید به این موضوع نیز توجه کنیم که شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی، نقش تعیین‌کننده‌ای در شکل‌گیری ارکان شخصیتی این عزیزان، دارد. همچنین این نامعلم‌ها، یکی از عوامل فاصله اندازی شدید، بین نسل‌ها هستند، به‌طوری‌که امروزه دو نسل "والدین و فرزندان" و "معلم و دانش آموزان" زبان همدیگر را نمی‌فهمند و گویی که هر کدام، در سیاره‌ای جدا از هم زندگی می‌کنند.

بنابراین در این مقاله، سعی بر آن است که زبان‌های گوناگون ارتباط با نوجوانان و جوانان، که برگرفته از منابع مختلف تربیتی و تجارب چند ساله است، به معرض فکر و نظر شما دردآشنایان قرار گیرد؛ به امید آن‌که بتوانیم نسل بالنده و مفیدی را تحویل جامعه دهیم.

 

در ابتدا به بیان ارتباط‌گیری غیر سلیم، و سپس به ذکر ارتباط‌گیری سلیم، می‌پردازیم. طبیعی است که ارتباطات ما با دیگران، به دو صورت ارتباط‌گیری کلامی، و ارتباط‌گیری غیرکلامی(رفتاری)، است که در ادمه به هر یک اشاراتی می‌نماییم.

1- زبانِ ارتباط‌گیری غیر سلیم:

همان زبان رایج اغلب اولیاء و بزرگ‌ترها با نوجوانان و جوانان امروز است که عموماً سنتی و غیر علمی بوده و غیر اثرگذار، بلکه در مواردی آسیب‌زا و مشکل‌آفرین است. لذا آنان را به انفعال کشانده و به "چه کنم چه کنم" مبتلا می‌نماید. این همان زبانی است که به نظر آنان چندان نیازی به کسب معرفت و مهارت خاصی ندارد ولی در عوض، انتظار تربیت مطلوب و شایسته فرزندان خود را دارند. این درحالی ا‌ست که توصیه اولیاء دین، تربیت فرزندان با آداب زمان خودشان است: اَدِّبوُا اَولادَکُم بِادابِ زَمانِه.

بی‌توجهی به نو  پدید‌های اجتماعی و تاثیر تکنولوژی و مؤلفه‌های اثر گذار امروزین، نمی‌تواند منجر به تربیت کارا و مفید باشد.

 

زبان ارتباط‌گیری غیر سلیم، دوگونه عملکرد دارد:

الف) زبان ارتباط‌گیری کلامی غیر سلیم:

جلوه‌های این نوع روش ارتباط‌گیری، فراوان، پیش روی نوجوانان و جوانان قرار می‌گیرد و معمولاً کمتر گره‌گشای امور تربیتی است. مواردی از آن عبارت‌اند از:

زبان باید و نباید- زبان محاکمه- زبان تهدید- زبان اصرار و اِبرام- زبان نصیحت و موعظه- زبان گِله و گله‌گذاری- زبان تحقیر- زبان توقعات نابجا- زبان طعنه و ریشخند- زبان خودستائی- زبان رسمی و اداری- زبان پرگویی- زبان مشاجره- زبان شعار دهی- زبان سرزنش  و... .

به ‌نظر شما آیا این مجموعه ارتباط‌گیری کلامی، با نسل امروز، می‌تواند تا چه اندازه نتیجه‌بخش و اثرگذار باشد؟!

 

ب) زبان ارتباط‌گیری غیرکلامی(رفتاری) غیر سلیم:

روشن است که رفتارهای ما خواسته یا ناخواسته، تأثیر تربیتی مثبت یا منفی خود را بر روی فرزندانمان خواهد گذاشت. نمونه‌ای از این رفتارهای غیر سلیم، عبارت‌اند از:

زبان اَخم و تَخم- زبان بدگمانی و بی‌اعتمادی- زبان دخالت -زبان هیجان‌ زدگی- زبان خشم و غضب- زبان منت‌گذاری- زبان پنهان‌کاری- زبان قهر و بی‌مهری- زبان همانندسازی- زبان غیبت و آبرو ریزی- زبان عدم صداقت و کلک و ... .

هر یک از این زبان‌های رفتاری غیر سلیم، به نوبه خود، سم مهلک تربیتی است و عوارض خطرناک و غیرمنتظره‌ای را به بار می‌آورد و امروز به شکلی، معلولیت رفتاری فردی و خانوادگی و اجتماعی را به‌دنبال داشته است.

***

2- زبان ارتباط‌گیری سلیم:

آن دسته از افرادی که خود ساخته بوده‌ و بر احوال و رفتار و گفتار خویش، مدیریت دارند و زمان آگاه‌اند و از بصیرت لازم برخوردارند، با زبان تربیتی سلیم، با نوجوانان و جوانان، ارتباط برقرار می‌کنند؛ چراکه زمان‌شناسی، مخاطب‌شناسی و معرفت‌شناسی، ابزارهای قوی، برای قیمتی شدن نسل امروز است و می‌تواند جایگاه و افق خانواده و جامعه را پربها و قیمتی کند.

زبان ارتباط‌گیری سلیم، به دو صورت ذیل جلوه‌گر می‌شود:

الف) زبان ارتباط‌گیری کلامی سلیم:

برخورهای سنجیده و حساب شده کلامی، قطعاً آثار مثبت و ارزشمندی بر نوجوانان و جوانان دارد. نمونه‌ای از این رفتارها عبارت‌اند از:

زبان خوشگویی و خوش کلامی- زبان قضاوت منصفانه- زبان صداقت- زبان نظرخواهی، نه تحمیل نظر- زبان مدلل گویی و دلیل خواهی- زبان پرسش و پاسخ- زبان کم‌گویی- زبان گفتگو نه زبان گفت و گفت(زبانِ گفتن، یک طرفه و خسته‌کننده و ملال‌آور است و حال آنکه زبانِ گفتگو، دوطرفه بوده، فهمیدن و فهماندن است، یکی گفتن، یکی شنیدن است و در نتیجه، امر تربیتی، تدریجاً بر جان و روح مخاطب می‌نشیند).

 

ب) زبان ارتباط‌گیری رفتاری سلیم:

این زبان که در روایات، با مضمون کُونُوا دُعاةَ النّاس بِغَیرِ اَلسِنَتِکُم(مردم را با رفتار خود به کارهای خیر، دعوت کنید) بیان شده است، دایره و وسعت فوق‌العاده‌ای دارد که به مواردی از آن اشاره می‌کنیم:

زبان تکریم- زبان نگاه معنی‌دار- زبان همدلی و همراهی- زبان پناه دهی- زبان سکوت خاص- زبان در بغل گرفتن و معانقه و انتقال انرژی‌های مثبت- زبان تبسم و لبخند- زبان تحویل گرفتن و تایید- زبان تغافل- زبان نظارت و مراقبت، نه دخالت و مزاحمت- زبان الگو دهی- زبان روحیه دهی و امیدآفرینی- زبان مدارا و تحمل- زبان تفهیم و توجیه درست- زبان انتقادپذیری- زبان موقعیت‌شناسی- زبان پاداش ‌دهی و تشویق- زبان مهرورزی-  زبان حُسن جویی نه عیب جویی- زبان تعامل- زبان آزاد پروری-  زبان مشکل‌گشایی نه مشکل آفرینی-  زبان رازداری- زبان امنیت دهی- زبان بهجت و شادابی و سرور- زبان آرام ‌سازی- زبان وفاداری- زبان بینش دهی زبان انعطاف‌پذیری- زبان دوراندیشی- زبان قدرشناسی و قدردانی- زبان قِلق یابی- زبان صبوری-  زبان مقبولیت- زبان هم‌بازی شدن- زبان توجه به توجه- زبان سلام دهی- زبان هنر- زبان سرافرازی و مباهات- زبان آبروداری نه آبروریزی- زبان تواضع- زبان غمگساری و غمخواری- زبان فهم درست- زبان بوسه و بوسیدن فرزند و تزریق انرژی مثبت الهی- زبان معنویت(توسلات، ارتباطات معنوی، کمال خواهی)- زبان نامه(احساس مثبت خود را گاهی در قالب نامه، به او منتقل کردن) و... .

*****

در این نقشه راه، به هر نسبت که جلوه‌های زبان سلیم، در هر دو بعد کلامی و رفتاری، در خودِ اولیاء محترم، اعم از خانه و مدرسه، درخشان‌تر باشد و آنان از این مظاهر تربیتی، بیشتر برخوردار باشند، قطعاً در ارتباط‌گیری با نوجوانان و جوانان موفق‌تر بوده و کمتر با چالش‌های تربیتی مواجه خواهند شد؛ چراکه از طریق ارتباط‌گیری سلیم است که می‌توان به‌خوبی در روح و روان آنان نفوذ و رسوخ  نمود و معجزه تربیتی و ماندگاری را برجای گذاشت.

به امید موفقیت‌های فراوان در این راه، به مدد الهی.

زبانِ ارتباط گیری اثرگذار با نوجوانان و جوانان در عصر حاضر

© mostafanilipoor.blog.ir

 

(برای بزرگنمایی بر روی عکس کلیک نمایید)

 

تنظیم و تدوین: مصطفی نیلی‌پور

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی