مصطفی نیلی‌پور

نوشته‌ها و گفتارهایی در کسوت معلمی

مصطفی نیلی‌پور

نوشته‌ها و گفتارهایی در کسوت معلمی

مصطفی نیلی‌پور
آخرین نظرات

مدیریت بحران حضرت زینب(سلام الله علیها)

چهارشنبه, ۳۱ شهریور ۱۴۰۰، ۰۸:۲۱ ق.ظ

مدیریت بحران در عاشورا اوج رسالت و مسئولیت جهانی حضرت حضرت زینب بود. ایشان در مدیریت بحران، پیشگیری از وقوع بحران، مداخله در بحران و آرامش و سالم سازی بعد از وقوع بحران و برون رفت از بحران، مدیری بسیار کارآزموده و استثنائی بودند و توانستند از شرایط بحران به سلامت عبور نمایند، به‌ویژه آنکه در همین شرایط بحرانی نیز حامل مجموعه پیام‌های جهانی برای هر زمان بودند که این امر به‌خوبی عملی گردید و رسالت ایشان محقق گشت.

 

پیام آزادی از قید گردنکشان تاریخ، پیام عزت و آزادگی، پیام شهادت با عزت، پیام پیروزی خون بر شمشیر و ... مجموعه ییام هایی بودند که در بحرانی ترین لحظات تاریخ و عظیم‌ترین بحران‌ها باید با رساترین فریادها به گوش جهانیان رسانده شود و الحق که حضرت زینب(س) توانست به نحو شایستهای در متن بی‌نظیرترین بحران‌های بشری، مدیریتی موفق و نمونه داشته باشد.

 

  • ابعاد مدیریت بحران حضرت زینبت(س)

مدیریت برخورد: ایشان با صبوری و تسلط بر خویشتن و مدیریت بر خشم و عواطف و داشتن روحیه ای عظیم و والا و با آن همه داغ و مصیبت و خشونت و رذالت که دیده بود، عالی‌ترین مدیریت را بر خویشتن داشت.

مدیریت بر کاروان اهل بیت: مدیریت بر زنان داغدار و کودکان یتیم و خسته و گرسنه و تشنه در سفر و در حضر و نیز مدیریت بر احوالات حضرت سجاد(علیه السلام) در شرایط کسالت، بُعدی موفق و ویژه از مدیریت بحران زینبی است.

همچنین مدیریت بر خنثی سازی و دگرگون سازی توطئه های یزیدیان و نا پاکان و غافلان که از هر سوء ساری و جاری بود، مدیریت کارساز و بی بدیل حضرت زینب (س) بود.

این مدیریت، مدیریتی بی‌نظیر بود که توانست از آن همه خون های پاک به ناحق ریخته و فضای مرعوب کننده، حماسه ای جاودان بسازد و آیا به راستی، کسی غیر از حضرت زینب (س) در آن شرایط، توان چنین مدیریتی داشت که بتواند غم حسین (ع) را ماندگار و ابدی کند؟!!

چیزی که دشمن نابکار با تمام قدرت و امکانات و برنامه ها در صدد محو و نابودیش بود، از این روی بود که او را نائبة الحسین لقب داده اند که فعالیت های سیاسی و اجتماعی او مهر تایید و مشروعیت کامل داشته باشد.

به نظر می رسد که سحت ترین دوران مدیریت بحران حضرت زینب (س) زمانی بود که پس از آن همه مصیبت و داغ و ماتم که در مدت زمان کوتاه بر سر اهل بیت آمده بود، دشمن لجوج و عنود، دستور به آتش کشاندن خیمه های آل الله را صادر کرد. اینجا بود که حضرتش در آن شرایط سخت بحرانی با کمال اقتدار و قدرت و وقار بر تَلّ زینبیه ایستادند و بر "عمر بن سعد" فریاد کردند که در غارت خمیه ها و اموال، لحظه ای درنگ کن تا زنان و دختران  اهل حرم، اموال و لباس و زیور آلات و اشیاء قیمتی خود را همه یک جا گرد آورند تا آن‌گاه یزیدیان، آنها را به یغما ببرند و با این تدبیر مبتکرانه و خاص خود، مانع آزارها و اذیت به زنان و کودکان حرم شدند و در آن شب ماتم و اندوه، به‌خوبی توانستند از هرگونه تعرض به زنان و کودکان جلوگیری نمایند و از حضرت سجاد(علیه السلام) نیز حفاظت و حراست کنند.

همچنین زمانی دیگر، خود ایشان یک تنه، همه اهل حرم را یکایک سوار بر اشتران نموده به طوری که دست نامحرمان و نااهلال به سوی اهل حرم دراز نشود.

و این است گوشه ای  از قهرمانی ها و مدیریت های حضرت زینب(س) و این است چهره واقعی و راستین این بانوی قهرمان و مدیر موفق در بحران‌ها، و این درحالی است که می بینیم عده‌ای، چهره دیگری از زینب می سازند، چهره ای ستم کِش و مصیبت زده و اسیر دست دشمن، که این چهره مربوط می شود به مظالم و جنایاتی که از سوی یزیدیان بر او روا داشته شده و این چهره هرگز درس‌آموز و قهرمان نیست و باید که چهره قهرمانانه و الگو ساز این ابرانسان برای امروز و هر روزمان مطرح و مورد گفتگو باشد ولاغیر.

 

نگارش: مصطفی نیلی پور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی