مصطفی نیلی‌پور

نوشته‌ها و گفتارهایی در کسوت معلمی

مصطفی نیلی‌پور

نوشته‌ها و گفتارهایی در کسوت معلمی

مصطفی نیلی‌پور
آخرین نظرات

بزرگترین خطر در پسا کرونا

دوشنبه, ۲۳ فروردين ۱۴۰۰، ۰۳:۵۱ ب.ظ

خطرناک‌ترین پدیده‌ای که می‌تواند در پسا کرونا اتفاق بیفتد این است که جامعه بشری، تحت  فضای حکمرانی مجازی غرب قرار بگیرد. کاری که غرب کرده این است که یک بار انسان را به زمین آورده و محصور نموده، ارتباط او را با آسمان قطع کرده و او را زندانی کرده است، این ‌بار غرب می‌‌خواهد انسان را از درون این زندان به درون سیاهچال(فضای مجازی) ببرد.

جنگ‌های جهانی اول و دوم توسط غرب ایجاد شد و تا نقطه‌ای ادامه یافت که تمام جامعه جهانی مجبور شدند تا طرح خود ساخته "صلح پایدار" را قبول کنند. این طرح با شکل‌ گیری سازمان ملل انجام شد و از آن طریق، حاکمیت قدرت‌ها را به کل جهان اعمال نمودند.

 

خطرناک‌ترین پدیده‌ای که می‌تواند در پسا کرونا اتفاق بیفتد این است که جامعه بشری، تحت  فضای حکمرانی مجازی غرب قرار بگیرد. حکمرانی‌ای که ما اصلاً آنجا حضور نداریم. در واقع ما کاربران فضای مجازی هستیم. این فضا سه لایه دارد: کاربران، مدیریت، حکمرانی. حکمرانی آن در دست قدرت‌های بزرگ است و  مدیریت آن در جهان به صورت شبکه‌ای می‌باشد و ما نیزکاربران آن هستیم.

این فضا واقعاً فضای جنگ نرم است. مسئله این است که می‌گویند: این یک فناوری است و از آن باید استفاده نمایید و این امر در حال حاضر محقق شده است و به‌عنوان یک ضرورت حیاتی در جوامع مختلف رخ نموده است.

به این نکته توجه کنیم که وقتی این فناوری را مسلط کردند، خودشان تمام محتوا را تولید می‌کنند و نیز آرام‌ آرام به ما هم می‌گویند که جای شما در این فضا کجا است؟

بزرگ‌‌ترین مزاحم طرح آندولس سازی(آندولسیزاسیون) غرب در دو یا سه دهه اخیر، مساجد و هَیَآت، راهپیمایی 22 بهمن، راهپیمایی روز قدس، راهپیمایی اربعین و تجمعات بزرگ سیاسی و مذهبی است که همه این موارد در حال تعطیل شدن هستند. یعنی با افزایش حضور در فضای مجازی و گسترش تسلط بر افکار و اخلاق جوان‌های ما، آنها را نیز از فضای ارتباط با مساجد و معنویت و تجمعات مذهبی که بزرگ‌ترین سرمایه ما هست، دارند از ما می‌گیرند و این یک توطئه است.

ما در مقابل این توطئه باید فعال عمل کنیم. این فعال عمل کردن به این معنی نیست که ما اصول بهداشتی مسلمی که گفته می‌شود را رعایت نکنیم. اصول بهداشتی را باید حتما رعایت کنیم. اما این‌که به راحتی فعالیت‌هایمان را تعطیل کنیم، خطر بزرگی است.

دشمن طراحی کرده است که به مدت یک سال یا دوسال، ارتباط جامعه با محافل مذهبی قطع شود. کماکان این‌که می‌گویند ممکن است وضعیت کنونی تا سال آینده طول بکشد. ما باید تلاش کنیم که نقش مساجد و هَیَآت و کانون‌های مذهبی، با پیوست‌های فرهنگی اجتماعی و خدماتی  که ارائه می‌کنند، گسترش پیدا کند.

یعنی در واقع، پاتک این است که هیئت بشود اثر گذار بر بازار، اثر گذار بر سبک زندگی.

سال 2001 افغانستان، سال 2003 عراق و سال 2005 ایران را به‌عنوان کانون شرارت معرفی و می‌خواستند کار را تمام کنند.

این بار جنگ نرم است. اگر این جنگ را نشناسیم  و برخورد فعال نکنیم و در مقابل طرح آنان طرح بزرگ و ملی نداشته باشیم و این را به‌صورت شبکه مساجد و هَیَآت فعال نکنیم، به نتیجه نخواهیم رسید؛ ولی اگر فعال کردیم  ما حتماً برنده خواهیم بود.

آنها می خواهند مسجد را منزوی کنند، ما باید آن را فعال کنیم که در این‌صورت ان شاءالله موفق خواهیم شد.

 

  • گزیده‌ای از گفتگوی آیت‌ الله سیّد محمدمهدی میرباقری(عضو مجلس خبرگان رهبری و رئیس فرهنگستان علوم اسلامی)

دریافت فایل این نوشتار به ‌صورت PDF

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی