تحریف معنوی غدیر(استحاله غدیر)
غدیری که منظور پیامبر اعظم(صلی الله علیه و آله) بانی و معمار آن بود با غدیری که امروزه بسیاری مطرح میکنند و برداشت دارند متفاوت است. غدیری که هماکنون شاهد آن هستیم از دو سو تحریف شده است: از یک طرف خودیها و از سوی دیگر اغیار.
خودیها غدیر را تشریفاتی و حبّی دیدند و پوستهی غدیری را گرفتند که این غدیر منظور رسول اکرم(ص) نبوده و نخواهد بود؛ چراکه خطبه غدیر که در حکم منشور جهانی و جاودانه نبوی است و بیانگر رفتار بیست و سه ساله حضرتش میباشد گویای این حقیقت است که غدیر، یعنی حکومت امام معصوم در طول تاریخ بشریت و حال آنکه اینان غدیر را مُثله کرده و بهصورت سکولار میبینند و میفهمند.
غیرخودیها و اغیار تا آنجا که توانستند غدیر را در بوته فراموشی و نهانخانه تاریخ مستور کردند و به این مرحله اکتفا ننموده آن را مسخ نمودند و شکلی دیگر از آنچه منظور رسول اعظم(ص) بود به آن دادند و لقب امیرالمؤمنین که توسط خدای سبحان بر وصی و خلیفه و جانشین بلافصل نبوی به پیامبر اکرم(ص) ابلاغ شد، که همان ولاء سیاسی و حکومتی امام معصوم بر پهنهی هستی است، به هر ناصالحی نسبت دادند.
حال شایسته است به برخی علل و عوامل استحاله غدیر اشاره شود:
- عافیتطلبی و محنت ناپذیری مردم در راه ولاء سیاسی و حکومتی؛
- معاشرالناسی با غدیر برخورد نکردن؛
- نظام امامت و امّت را محصور در زمان و مکان دیدن؛
- غدیر را فقط شعاری دیدن(غدیر را باید شعاری و معرفتی، توأمان دید)؛
- نفوذ و رسوخ روایات غیرموثق و برخی اسرائیلیات در کم دیدن یا گم کردن غدیر؛
- وجود باندها و دستههای مقامطلب و فرصتطلب از همان صدر اسلام تاکنون؛
- نفوذ اندیشهی مؤمننماها(دشمنان اهل بیت) در میان مؤمنین راستین؛
- بیتوجهی به دو مسئولیت نهادینهشده در متن غدیر: "غدیر را بدانید و بشناسید" و "غدیر را سینه به سینه به دیگران ابلاغ کنید"؛
- غدیر را در علی(علیه السلام) خلاصه کردن و بهعنوان جریان مستمر امامت و حکومت صالحان در طول تاریخ ندیدن.
تنظیم و تدوین: مصطفی نیلیپور