مصطفی نیلی‌پور

نوشته‌ها و گفتارهایی در کسوت معلمی

مصطفی نیلی‌پور

نوشته‌ها و گفتارهایی در کسوت معلمی

مصطفی نیلی‌پور
آخرین نظرات

نسل مبعوث- نسل وارث

چهارشنبه, ۸ ارديبهشت ۱۴۰۰، ۰۹:۵۲ ب.ظ

در چهارده قرن پیش بر فراز کوه حرا، رسول آزادی آور اسلام در چهل سالگی در افقی مبین به ره آوردی عظیم به نام بعثت دست یافت.

بعثت علاوه بر اینکه به رسول اکرم (ص) مربوط می شود پیامی برای نسل حاضر در هر زمان است.

جامعه بشری معمولاً از سه تا پنج نسل را در بر دارد، یک نسل آن میانی است که بار سنگین رسالت زمان را بر عهده دارد " رسالت زمان " را بسیاری می فهمند اما در آنها انگیزه ای برای انجام رسالت وجود ندارد آنهایی رسالت دار واقعی هستند که به بعثت برسند و بر انگیخته شوند، اگر نسلی خود را نسل مبعوث بیابد می تواند تحولی عمیق و شگفت در زمان خویش پدید آورد همان طور که در دهه 40 تا 60 نسل مبعوث آن زمان به رهبری "امامت مبعوث" زمان امام خمینی (ره) توانست رسالت سرنگونی نظام ستم شاهی را به انجام و نظام جمهوری اسلامی بر اساس ولایت فقیه را جایگزین آن کند و "نسل جانشین " در دهه 60 تا 70 در دفاع مقدس نسل مبعوث شد و آن حماسه عظیم را به پا کرد و طولانی ترین جنگ پس از جنگ جهانی دوم را در نا برابری کامل یک طرف یک ملت مبعوث و طرف دیگر همه قدرتهای استکبار جهان و منطقه ، توانست به پیروزی برساند.

اکنون سوال مهم این است که مساله شناسی نسل ما در دوران فعلی چیست ؟

 

به بیانی دیگر که از همان بیان نشأت می گیرد، نسل پیامبر اسلام (ص) نسل مبعوث بود نسل دوران علی (ع) نسل جانشین و خلیفه و نسل حسین (ع) که نسل جوان بود نسل وارث بود چه زیباست و چه مفهومی عمیق در جهان سیاست و رسالت مکتبی دارد، این زیارت وارث که به ظاهر زیارتنامه است ولی در لایه های پنهانی، منشوری سیاسی فرهنگی است که پیام برای همه نسل های جوان و زمان دارد که باید نسل وارث باشند ، آن چنان که حسین (ع) وارث نوح، ابراهیم، اسماعیل، موسی، عیسی، محمد، علی، زهرا و حسن بود و خواهرش زینب نیز در این مجموعه "نسل وارث" جا داشت.

اگر شیعه همواره بر حسین (ع) به عنوان اینکه او وارث است سلام می دهد برای این است که درس نسل وارث را بیاموزد و اجرائی کند و فراموش نکند آن را.

حسین (ع) از همه انسانهای خدائی در طول هزاران سال، برگزیدگی های خدائی داشته و از همه به تمامی ارث برده است ، او وارث انبیاء و اولیا در عاشورای زمان است.

اگر نسلی بخواهد نسل وارث باشد، نسلی که عاشورایی و حسینی و زینبی و هر روز خود را در عاشورای زمان و در کربلای مکان و در پروسه محرم دوران بیاید باید یزیدیان زمان و عافیت طلبان مدینه و مکه و بی وفایان کوفه نشین را بشناسد و جبهه اش را از آنان جدا کند و جبهه های حسینی و وارث حسین (ع) بسازد و چشم انتظار در راه امامت عدل منتظر و حاکمیت جهانی عدالت مهدوی باشد.

استعمارگران غرب، بخش عمده فریب و حیله خود را متمرکز بر جوانان گذاشته اند ولی خوشبختانه جوانان ما آنها را آشفته کرده و طراحی های مهم آنان که بر اساس جنگ نرم بود چندان با موفقیت همراه نبوده آنان گسست پیوند نسل مبعوث و نسل وارث را در امت اسلامی دنبال می کنند.

آنها نسل مبعوث را متهم به سنتی بودن و متحجر و عقب افتاده و بی خبر از دانش روز می کنند و نسل وارث را به طغیان و سرکشی علیه آنها فرا می خوانند.

آنها در کشور خودشان عناصر نسل قدیمی و نسل میانی را حفظ می کنند و نسل جوان را تداوم بخش راه آنها قرار می دهند.

در فلسفه عاشورایی تشیع ، پیر مردانی چون حبیب بن مظاهر ، مسلم بن عوسجه در کنار میان سالانی چون عباس و حر و زهیر و آنان به همراهی جوانانی چون علی اکبر و قاسم و نوجوانانی چون عبدالله و حتی نسل شش ماهه ای چون علی اصغر همه با هم وارثت انسانی و الهی خویش را بر دوش می کشند و نسل وارث به مبعوثیت و رسالت زمان ، خود را می رساند تا بعثت را تداوم بخشد و امانت را پاسداری کند و نسل آینده خود را نیز نسل وارث بسازند.

در جامعه امروز انقلاب اسلامی ، هر چهار نسل ( پیر مرد- میان سال– جوان– نوجوان ) لازم است همه با هم به سوی بعثتی نوین حرکت کنند و سلوک عاشورایی پیشه نمایند تا قادر نهایت این میراث بزرگ که انقلاب اسلامی است به دست صاحب اصلی آن حضرت صاحب الزمان (عج) برسد.

 

تنظیم و تدوین: مصطفی نیلی پور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی