مصطفی نیلی‌پور

نوشته‌ها و گفتارهایی در کسوت معلمی

مصطفی نیلی‌پور

نوشته‌ها و گفتارهایی در کسوت معلمی

مصطفی نیلی‌پور
آخرین نظرات

نقش اساسی استقلال فرهنگی در تداوم انقلاب

پنجشنبه, ۱۰ شهریور ۱۴۰۱، ۰۲:۴۸ ق.ظ

شهید مطهری به‌عنوان ایدئولوگ انقلاب اسلامی می‌گوید: انقلاب اسلامی به ما استقلال سیاسی و استقلال اقتصادی و استقلال فرهنگی داده‌است؛ اما اگر استقلال فرهنگی ضربه ببیند، بقیه وجوه استقلال نیز متضرر خواهد شد.

لذا بزرگ‌ترین دستاورد و فعالیت انقلاب، اعطای استقلال فرهنگی است. امروز نیز برای ما ارزش استقلال فرهنگی مشخص‌تر شده‌است و برای ما بیشتر از استقلال سیاسی، ‌اجتماعی و اقتصادی اهمیت دارد. باید توجه داشت که درصد آسیب‌پذیری اش هم بیشتر است. پس دهه چهارم به بعد، دهه تثبیت هرچه بیشتر استقلال فرهنگی ماست و استقلال سیاسی و اقتصادی نیز هرچه بیشتر وابستگی خود را به استقلال فرهنگی نشان می‌دهد و غرب هم‌ نقطه تمرکز تهاجم خود را بر آن گذاشته‌است.

در دهه اول انقلاب، تهاجم نظامی و در دهه دوم توطئه‌های سیاسی، مواجهه غرب با ما بوده است. اما از دهه سوم به بعد، عمده تلاش غرب در مواجهات فرهنگی است. هر روز به شکلی و به صورتی؛ ولی عموماً سازمان‌یافته و مدیریت‌شده.

خطرناک‌ترین پدیده‌ای که می‌تواند در پساکرونا در این زمینه اتفاق بیفتد این است که جامعه بشری تحت فضای حکمرانی مجازی غرب قرار بگیرد. کاری که غرب کرده یک‌ بار انسان را به زمین آورده و محصور نموده و ارتباط او با آسمان را قطع کرده و او را زندانی زمین نموده‌است و این‌بار غرب می‌خواهد انسان را از درون این زندان به درون سیاه‌چال فضای مجازی بیندازد. در این فضا خودشان، محتوا را تولید می‌کنند و به ما هم آرام‌آرام می‌گویند که جای شما در این فضا کجاست؛ یعنی اندولسی سازی ایران اسلامی.

بزرگ‌ترین مزاحم آندولسیزاسیون غرب در دو دهه یا درسه دهه اخیر، مساجد، راه‌پیمایی‌های روز قدس، تجمعات بزرگ سیاسی و مذهبی، نماز جمعه‌ها، راه‌پیمایی میلیونی اربعین و.. می‌باشد که در این ایام در حال تعطیل شدن بود. با افزایش حضور در فضای مجازی و گسترش تسلط بر افکار و اخلاق همگان به‌ویژه جوانان ما، آن‌ها را از فضای معنویت و تجمعات مذهبی کوچک و بزرگ که بزرگ‌ترین سرمایه ‌ما می‌باشد به شکل عجیبی دور کرده که این آفت بزرگ، یک توطئه خطرناک است که سخت به استقلال فرهنگی ما آسیب می‌رساند. در مقابل این جریان خزنده آسیب‌رسان به هویت ایرانی و هویت دینی، باید محافل و مجامع مذهبی کماکان فعال و روزآمد شوند و کانون‌های مذهبی با پیوست فرهنگی، ‌اجتماعی و خدماتی گسترش یابد. نقش مساجد و هیئت‌های مذهبی نیز باید فعال‌تر گردد.

 

تنظیم و تدوین: مصطفی نیلی پور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی