مصطفی نیلی‌پور

نوشته‌ها و گفتارهایی در کسوت معلمی

مصطفی نیلی‌پور

نوشته‌ها و گفتارهایی در کسوت معلمی

مصطفی نیلی‌پور
آخرین نظرات

الزامات و راهکارهای جهاد تبیین

پنجشنبه, ۱۰ شهریور ۱۴۰۱، ۰۲:۴۲ ق.ظ

باسمه تعالی

اولین اصل، مهارت‌آموزی است. نیروهای دغدغه‌مند، معمولاً با ضعف مهارت مواجه هستند؛ دغدغه دارند ولی راهکار را نمی‌دانند. هرکس که خودش را عضو جبهه انقلاب می‌داند از یک خانم خانه‌دار گرفته تا یک کاسب، کارگر، دانشجو، معلم یا دانش‌آموز، باید از یک سلسله مهارت‌ها برای جهاد تبیین برخوردار باشد. مثلا مهارت متن نویسی، سخنرانی، پاسخ به شبهات، توییت زدن، موشن گرافی، تدوین، تهیه عکس‌نوشت و... .

البته بخشی به ساختارها برمی‌گردد که باید برای کادرسازی در حوزه جهاد تبیین، این مهارت‌ها را به علاقه‌مندان انقلاب آموزش بدهند. اقدام بعدی برای جهاد تبیین:

  1. مخاطب‌شناسی

  2. توجیه مخاطب

  3. همراه‌سازی مخاطب

  4. فعال‌سازی مخاطب

و درنهایت ساختن جهادگر عرصه تبیین است.

پیامبر اکرم(ص) را حضرت علی(علیه‌السلام) به طبیب دوار مثال زده‌اند؛ یعنی پزشکی که خودشان راه افتاده‌اند و در کوچه و بازار درمان می‌کردند و در این سیر نیز باید جهادگر تبیین، ضمن عدم انفعال، فعالانه و انقلابی اقدام کند. منتظر نشود دیگران به او مراجعه کنند بلکه ببیند بر چه کسی می‌تواند تاثیرگذاری داشته باشد مخصوصاً تبلیغ چهره‌به‌چهره.

فراموش نشود که برای جهاد تبیین، نیاز به پیوندهای اجتماعی قوی و کار گروهی و قرارگاهی داریم نه این‌که با کمترین اختلاف سلیقه‌ای دچار اختلاف شده و هرکدام ساز خود را بزنیم.

یکی از الزامات دیگر که برای جهاد تبیین باید فراهم شود، تحصیل "علم و دانش" در حوزه فردی است. باید اطلاعات خود را افزایش بدهیم. از مطالعات آیات و روایات و تاریخ اسلام گرفته تا متون جدیدی که برای نسل نو راه‌گشا است و از سواد رسانه‌ای کافی برخوردار باشیم. اهداف و ترفندها و حیله‌های دشمن را به‌خوبی بشناسیم و با سعه‌ی صدر و با روی گشاده، پاسخ‌گو باشیم. قطعا بیانات حکیمانه حضرت امام‌خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌تواند چارچوبه و پایه‌ی کار باشد. فراموش نکنیم که اخلاص در هر کاری حرف اول را می‌زند. مطمئن باشیم که همه این موارد تنها درصورتی کارساز خواهد بود که همواره با توکل بر خدا و اخلاص توأم باشد و دراین‌صورت است که ما را به سرمنزل مقصود که همان رضایت باری‌تعالی است می‌رساند.

 

تنظیم و تدوین: مصطفی نیلی پور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی